RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

Ape merdeka-merdeka?

MERDEKA is INDEPENDENCE

MERDEKA adalah BEBAS

Bebas daripada apa saja yang menyekat, menghalang dan menjajah.

52 tahun dulu, kita MERDEKA dari di jajah oleh penjajah.

Tapi sekarang, aku lihat kita kembali di jajah.

Ya, Malaysia di perintah oleh orang kita sendiri tapi hakikatnya penjajahan masih berlaku dan entah bila penghujungnya.

Bagaimana kita di jajah?

Cuba lihat persekitaran kita, apa yang kita pakai, apa yang kita dengar, apa yang kita guna dan bagaimana kita berkelakuan?

Ada yang dari negara yang pernah menjajah kita.

Dulu kita benci negara tersebut TAPI sekarang kita mengagung-agungkan mereka. Ape kejadahnye semua ini???

Aku bukan menolak teknologi atau perubahan. Tapi dalam meniti arus dunia (wah~) kita kena beringat agar tak melampaui dan sentiasa berjaga-jaga.

Yang baik kita amik, yang buruk campak tepi.


Cuba kita renung balik, apa yang kita dapat dari kemerdekaan pada hari ini?

Lihat dari kacamata seorang yang neutral...bukan di pihak kerajaan...dan bukan di pihak pembangkang...

Apa yang aku dapat?

  • aku dapat hidup di tempat yang aman, berbanding negara yang tengah berperang
  • aku dapat membersar dalam keadaan yang agak sempurna
  • aku dapat pelajaran yang mencukupi, alhamdulillah sampai ijazah dah pon.
Tapi aku tak lupa, semua ni datang dari yang empunya dunia dan akhirat. Tanpa Dia, ape pon tak dapat.


naDDy: merdekakah? lu pikir la sama-sama aku~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kisah tadika

Semalam berbuka dalam gelap. Kawasan umah aku blackout. Siang tu skali, dah nak dekat time buka tu skali. Candlelight dinner la...lomentik woo..lomentik la sangat.panas lagi..nyamuk lagi..pastu main makan je..kalau ade bendasing pon, main ngap je la.bukan nampak pon..

Pastu mak aku suh sms akak aku, suh beli lilin, betri besar untuk lampu picit-memicit dan aku suh akak aku beli topup.

Kul 9 lebih, baru ade letrik.

Kul 10 camtu, akak aku balik bawak barang-barang yang dipesan dan yang paling penting topup aku. Kredit tinggal 2sen, cemane nak bermesej kan. Kalau dah terdesak sangat je aku tibau enset ayah aku. Bukan ape, ayah aku topup banyak2 tapi tak gune. Aku manfaatkanlah.

"Sape nama kawan tadika ko yang gaduh dengan ko tu? yang bapak dia jurugambar tu?"

"oh...dia tu...ape tah name dia.tak ingat dah aku..nape lak?"

"Dia keje kat kedai topup tadi tu. baru je keje situ"

Tiba-tiba mak aku menyampuk, "mula-mula bukan main kawan baik, sekali bergaduh"
.
Aku membela diri, "dia tu la. sape suh conteng buku orang. conteng pakai marker plak tu. mane bole padam lagi. orang tarik ar rambut dia. putus banyak gak rambut dia. melekat kat tangan. dah la time tu ibu bapa tengah tunggu anak2 nak balik tadika. semua tengok...hahaha"

Akak aku menyampuk, "entahnya..tu pon nak gaduh tarik2 rambut"


haha..ni salah satu kenangan yang aku tak boleh lupe. penah terserempak dengan ayah budak ni, terus aku teringat kisah lama. kalau terserempak dengan budak ni, aku buat2 tak kenal je.


naDDy: aku ex Tadika Kemas Selayang Baru...kemas je tau~



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kuah? nasi? tumpah? membazir~

Suatu ketika dahulu,

"slurrppp...slurrppp....ah......"
"slurrppp...slurrppp...ah......"

Bunyi minum air horlick ais oleh si anak.

"slurrppp...slurrppp...ah...."
"slurrppp...slurrppp...ah...."

Bunyi minum air kosong oleh si anak.

Tiba-tiba ada suara muncul, "minum air kosong pon nak berbunyi, macam sedap sangat je"

"sedap ape..nikmat.."


Suatu ketika beberapa hari lepas,

"slurrppp...slurrppp...ah..."
"slurrppp...slurrppp...ah..."

Bunyi minum air kosong oleh si ibu.

Tiba-tiba si anak bersuara, " haha...patutlah orang pon minum berbunyi.membe sume tegur.mak pon sama. sedap eh air kosong?"

"sedap la.."


naDDy: ape simpulan bahasa yang sesuai? sila sambungkan tajuk entri ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kalau tuhan tu baik, nape ade NERAKA?

Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya,takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan MahaPenyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:"perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak.. takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz.

"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya: "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak. Assalamu'alaikum."


naDDy: kadang-kadang kita buat tanpa tahu rasional. kurang berfikir barangkali~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

aku tengah makan ABC, sape nak?

haha...tajuk memang menarik..gile ke ape nak makan time2 camni. kalau tak puasa takpela.


___________ini kejadian semalam___________

"Mak!"

"Ape dia?"

"Arini ari AHAD."

"a'ah..."

"Esok ari ISNIN"

"ha..ade ape?"

"Lusa ari SELASA...hahaha..."

"gelak...gelak.."


___________ini kejadian kelmarin___________


"Mak nak balik kampung ni. Kang ko nak buka, ko rebus bendi tu, pastu goreng ikan"

"Ha? balik kampung buat ape? ermm...yela2"

Lepas asar, aku layan Nur Kasih. yelakan, jumaat tu pegi terawih, mane dapat tengok Nur Kasih.

Jam dah nak pukul 6 petang. Aku kene mula masak. Tapi Nur Kasih tak abis lagi...cemane eh?


"boleh tak kalau aku nak bawak laptop ke dapur? sambil masak, sambil ym, sambil tengok Nur Kasih? aku tanye kat member ym

"ko ni memang gile sengal. ko bawak la. aku doakan sup tumpah atas laptop ko.nanti boleh aku gelakkan ko puas2"

"wey..aku tak masak sup la. camne nak tumpah?"

jam dah pukul 6 petang.

"ah..aku tak kira, aku bawak gak laptop ni pegi dapur"

Masak settle, Nur Kasih settle dan APE YANG PENTING, takde ape2 yang tumpah.



___________ini kejadian semalam jugak___________


tengah syok2 berzikir Lailahaillallah lepas witir sambil kedua tangan aku rileks di bahagian belakang, aku dengar bunyi bedebukkk....botol air jatuh...botol air plastik yang kaler jernih tu...pastu aku rasa tangan aku sakit...

"alahai adik...nape jatuhkan botol atas tangan akak? nape tak jatuhkan atas kepale je" aku tak cakap pon kat adik tu.

pastu aku dengar nenek dia marah dia. tak mintak maaf dengan aku pon tapi takpe, aku tak kesah dan aku masih mampu tersenyum..budak-budak, biase la..






naDDy: ini namanya entri rojak.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pendek umur

"ha...nampak tak lembu2 dan kambing2 tu?"
"mane pak belalang, tak nampak pon"
"tu yang gemok2 kat bawah pokok tu. barangsiapa tak nampak..PENDEK UMUR..."
"oh yang itu...nampak-nampak.."

lebih kurang camtu la dialog dalam cite Nujum Pak Belalang. tapi aku bukan nak cerita pasal cite Pak Belalang tu. korang pon mesti lagi arif dan hafal dialog2 dalam crite2 P Ramlee.

aku nak crite pasal KITA YANG PENDEK UMUR.

umat Nabi Muhammad s.a.w umurnya pendek.

Nabi Muhammad wafat umur 63 tahun.

Ustaz Asri Rabbani meninggal umur 40 tahun.

Yasmin Ahmad meninggal umur 51 tahun.

dan yang lebih sket...Param meninggal umur 55 tahun.

jangka hayat kita lebih kurang macam tu je.

tapi kebanyakkan Mat Rempit mati umur belasan tahun. mati di jalan yang lurus...ihdinossiratol mustaqim...ye la kan, merempit kat jalan yang lurus, kalau eksiden ke ape, kan di jalan lurus tu...


di sebabkan umur kita yang tak berapa nak panjang tu, Allah s.w.t (baca subhanallahuwataala bukan es-dabel u-tee) bagi kita Ramadhan. bulan di mana peluang kita untuk topup pahala kita melalui amalan2 samada wajib atau pun sunat.

amalan wajib akan di ganda sebanyak 70 kali ganda dan amalan sunat dapat ganjaran pahala macam amalan fardu. ada jugak pendapat mengatakan setiap amalan kebajikan dapat ganjaran pahala 1000 kali ganda. walau ape pon, ganjaran dia memang berlipat-ganda dan berbaloi-baloi. rugi la sape yang tidak merebutnya.


Ramadhan terbahagi kepada 3 fasa: Rahmah ( rahmat Allah), Maghfirah (keampunan dari Allah) dan Itkun Min Al-Nar (pembebasan dari api neraka).

10 ramadhan pertama ni kita rebut sama2 rahmat Allah s.w.t. Macam mana nak rebut rahmat Allah tu?

Lewatkan sahur dan segerakan berbuka.

Zaman nabi dulu, nabi hanya bersahur dengan susu, air kosong dan kurma. Itu yang boleh di lewatkan sahur.

Katakan waktu imsak pukul 5.42 pagi dan kita nak bersahur Nasi Tandoori Kambing. Takkan la kita nak mulakan makan pukul 5.30 pagi?

Melewatkan sahur tak semestinya bergantung pada pukul berapa kita makan, tetapi juga bergantung kepada apa yang kita makan. Agak2 dan kita selesai makan sebelum imsak, kira orite la tu.

Kalau nak segerakan berbuka plak, JANGANLAH BERBUKA SEBELUM WAKTUNYA.

yela..mentang2 cakap suruh segerakan berbuka, belum masuk waktu, dah makan..tak pasal2 puasa batal.kan dah rugi seharian berpuasa.

lagi 1, berbuka biar berpada2.

Nabi dulu berbuka dengan kurma, air susu dan air kosong je. Kemudian baginda solat maghrib.

Kita ni, melantak sekenyang-kenyangnya. Pastu bersandar kat kerusi. dah tak larat nak solat maghrib.

macam mane nak dapat rahmat Allah kalau macam tu?

Allah suruh berpuasa ikut style Nabi Muhammad, bukan ikut style kita. Ikut style baginda, barulah dapat rahmat. Nabi Muhammad kan sebaik-baik contoh. Kenapa tanak follow?



____________tambahan entri semalam___________

fadilat orang yang solat terawih bersama-sama imam sampai abis adalah mendapat pahala seperti bertahajud di malam hari. besar kan ganjaran?


naDDy: lepas ni pegi terawih kene bawak buku nota~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

lapan ke dua puluh?

arini ari pertama terawih. Lepas maghrib tadi, kat Masjid At-Taqwa Selayang Baru ade buat ceramah. Tajuk dia aku tak sure sebab dengar sayup-sayup je dari rumah dan sempat la dengar sket bile pegi masjid sebelum isyak tadi tu.

NIAT

Nak buat ape2 pon kene mulakan dengan niat. Puasa pon same la. Tak semestinya niat dalam bahasa arab. Dalam bahasa melayu pon boleh, atau ape2 bahasa yang kite paham. Sebab niat tu untuk kita dan Allah tu Maha Memahami. Bile dah terdetik dalam hati tu, kira dah niat la tu. Kalau dah bangun sahur, maknenye kita nak puasa, so dah dikira berniat jugak. Ustaz yang ceramah tu cakap, niat antara Maghrib dan Subuh. Tapi nak berniat tu agak2 la. Jangan la tengah buang air besar a.k.a berak pon kita nak nawaitu saumaghadin...


Tahun ni Masjid At-Taqwa Selayang Baru telah menetapkan untuk buat solat terawih sebanyak 8 rakaat sahaja.


mesti ada mulut2 yang akan cakap...

"nape 8 je? selalu kan 20?" "imam masjid dah malas ke? ke tak larat?"


aku pon tertanye2 kenape 8 rakaat je. dan persoalan aku terjawab masa tazkirah lepas 4 rakaat solat terawih di lakukan.


8 tu paling sikit...20 tu baik...dan 36 tu terbaik...

masa zaman Nabi Muhammad s.a.w dulu, ada yang buat sampai 36 rakaat. kemudian witir 5 rakaat. jadi 41 rakaat.

ada sahabat yang bertanye kepada isteri nabi, "berapa rakaat nabi sembahyang terawih?"

isteri nabi jawab, "nabi sembahyang 4 rakaat, kemudian berhenti. kemudian sembahyang lagi 4 rakaat. kadang-kala nabi hanya bersembahyang 4 rakaat"

dan ada seorang sahabat yang pernah menjadi makmum pada solat terawih Nabi Muhammad s.a.w.

pada rakaat pertama, selesai membaca al fatihah, nabi membaca surah al-baqarah, yakni surah terpanjang. sahabat menjangkakan bahawa nabi akan berhenti sebelum surah tersebut habis tapi nabi meneruskan bacaan. Kemudian menyambung dengan surah ali-imran dan kemudian dengan surah an-nisaa.

kemudian nabi rukuk, selama nabi membaca 3 surah tadi. kemudian nabi iktidal, selama nabi membaca 3 surah tadi dan kemudian nabi sujud selama membaca 3 surah tadi.

semasa nabi membaca surah, jika terbaca ayat tentang syurga, nabi akan berdoa supaya umatnya masuk syurga. jika terbaca ayat tentang neraka, nabi akan berdoa supaya diampukan dosa dan seterusnya...


ape yang cuba di sampaikan kat sini, bukan kuantiti yang menjadi ukuran, tapi kualiti.


selain tu, fadilat solat terawih adalah sekiranya makmum bersama2 imam sehingga selesai solat terawih. ini yang lebih dituntut.

kalau kita tengok trend orang sembahyang terawih, buat sampai 8 rakaat, pastu balik. tinggal la imam dengan berapa kerat makmum, selesaikan solat terawih sampai 20 rakaat.

cuba bayangkan kalau masjid2 buat solat terawih 20 rakaat dan baca surah panjang2. mesti orang makin kurang sembahyang terawih kat masjid tu. last-last tinggal imam dengan bilal je.

dengan buat 8 rakaat, baca surah panjang sket pon dah ok. orang akan stay sampai abis sembahyang terawih tu. so, dapatla fadilat dia. macam yang dituntut.


kalau ada yang lupe perkara2 asas tentang puasa, boleh baca kat sini: http://ms.wikipedia.org/wiki/Ibadat_puasa

kadang-kadang kita lupa, jadi kita kene la saling ingat mengingati.




naDDy: kalau ade tersilap menyampaikan maklumat, maaf lah ye.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

puasa woi, puasa!

Versi Skema

Mata kadang salah melihat....
Mulut kadang salah berucap....
Hati kadang salah menduga.....
Maafkan segala kekhilafan yang pasti ada....
Salam Ramadhan buat semua...



Versi Aku

Mata selalu salah tengok...
Bile dah tengok, mulalah mengata...
Mulut selalu tersalah/terlepas cakap...
Kalau tak cakap direct, indirect la kan...
Tulis dalam blog ke, kat komen2 ke...
Hati selalu nak buat yang bukan2...


Sempena nak pose, aku nak mintak maaf.
Tulis entri menyakitkan hati.
Bagi komen menyakitkan hati.
Dan ape-ape yang menyakitkan hati.
Jangan makan hati banyak sangat, tak elok.


SELAMAT BERPUASA
puasa mulut
puasa perut
puasa mata
puasa hati
puasa segala2nya
bila time berbuka tu, berbukala


naDDy: nanti tengok tv, ada pakcik yang bagi pengumuman 3 kali setahun tu..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kalau korang kena, ape korang patut jawab

"Korang kat stesen bas dan kawan korang ternampak sambil bertanya: "Tunggu bas ke?"
Korang harus menjawab: "Taklah aku tengah tunggu helikopter, lambat plak ari nie ye"

"Korang hendak pergi ke bilik mandi untuk mandi dan kawan sebilik korang bertanya: "Ko nak mandi ke?"
Jawab : "Taklah aku nak pi main lelayang kejap, ko nak join?"

"Korang tengah menulis surat dan kawan korang menegur: "Aik? tulis surat nampak?"
Jawab : "Oh ye ke? aku tak prasan ah...tangan aku bergerak sendiri"

"Korang sedang makan nasik dan ade orang tegur: "Makan nasik?"
Jawab : " Mata ko buta ke per? Kan aku tengah minum teh ais nie?"

"Korang baru balik kerja dan jiran korang bertanyer: "Baru balik dari keje?"
Jawab : "Taklah, saya dari rumah, nak pi keje lah nie...opis saya dah pindah kat rumah..dan rumah saya dah pindah kat opis"

"Korang sedang sibuk buat kerja dan rakan sepejabat menegur: "Eh kau sibuk ke?"
Jawab : Takyah jawab, peratikan muker dia pastu lompang siket pipi dia.

"Korang tengok tv ceriter melayu, kawan korang datang lalu bertanyer: "Eh citer melayu ke?"
Jawab : "Bukanlah, nie kan citer Otromen Taro menentang Raksaser dari Planet X...ko tunggu jap nanti otromen kuar".

naDDy: melayu tipikal

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Jubah labuh dan topi rambu-ramba

Ada yang tau, ada yang tak tau aku konvo 16 Ogos yang lepas. Konvo kat USM Penang. Konvokesyen ke 40 dengan tema Memastikan Kelestarian Hari Esok (esok je ke?).

Aku bertolak jumaat malam kul 11 camtu. 2 buah kete, seplo orang. Mak, ayah, abang dan akak ipar, abang dan akak ipar, akak dan tunang akak, anak buah dan aku.
Mula-mula bertolak asing, sebab 1 kete kena pegi umah makcik aku kat subang untuk amik surat tempah apartment dan lagi satu kete pegi amik tunang akak aku kat Setapak.
Lebih kurang kul 1 lebih, berenti kat R&R Tapah. Kasi driver rehat dan minum-minum jap. Ramai gak orang time tu. Abang aku cakap, sume nak pegi konvo kot.
Kul 4.30pagi sampai umah tunang akak aku kat Nibong Tebal. Yang kelakarnya, pusing dua kali gak sebab salah masuk jalan. Tunang akak aku lupa jalan umah dia sendiri. Tak cukup tido punya pasal ar kot.

Lepas dah rehat secukupnya, masa untuk bertolak ke pulau. Lebih kurang kul 10, kuar dari rumah tunang akak aku, pegi kedai mak ayah dia. Pegi makan sebelum bertolak mencari apartment kat Tanjung Bungah.

Check-in kul 2petang, kul 1.50, kitorang sampai kat apartment tu. Mula-mula tak perasan sebab tulisan Leisure Cove kat belah atas skali. Kene dongak baru la nampak.
Time nak check-in, orang tu tanye bape orang. Aku jawab 6 sebab limit dia 6 orang. Kang tak pasal-pasal kene bayar lebih.
Lepas dah angkat barang-barang, aku jenjalan kat apartment tu. Ada swimming pool kat rooftop. Aku pegi la tengok, mane tau nanti leh buat terjunan bebas kat rooftop tu. Terjun ke tepi pantai terus pon boleh sebab apartment dia tepi pantai betul-betul. Time tu kul 3 lebih dan ada 2 mamat putih tengah berjemur.
Pastu sambung lepak dalam apartment tu. Selesa jugak la. Ada 2 bilik, siap periuk, pinggan mangkuk, lengkap la macam rumah.

Kul 5 lebih kuar pegi makan. Makan kat Gurney Drive. Kitorang makan kat gerai-gerai yang dekat dengan roundabout tepi laut tu. Yang besnye makan kat sini, kita lalu je, orang2 gerai tu akan serbu kita. Tak kesah la korang duduk kat mane, setiap sorang dari gerai yang ada kat situ akan datang kat korang dan promot makanan yang dorang ada. Dah macam MLM pon ade. Sambil tunggu makanan, sambil tu usha orang. Macam-macam gelagat ada. Ada gak yang sibuk amik gamba dengan DSLR masing2. Nak letak kat blog agaknye.

Aku makan Sani Char Kuey Teow. Abang aku cakap kat KL pon ada, sedap gak. So, aku pon try. Orang kata kalau dah sampai penang, tak try pasembor, rugi la. So aritu aku try pasembor dari 2 gerai. 1 yang abang aku beli, 1 yang ayah aku beli. Yang ayah aku beli tu sedap sket. Mahal tapi berbaloi la.

Lepas makan, jenjalan kat tepi pantai tu. Dari jauh nampak cantik, bila dah dekat, sampah berterabur.
Bila makanan dah mendap sket. Naik kete, cari jalan nak ke USM supaya esok senang.

On the way nak balik ke apartment, abang aku yang kete lagi satu ingat nak ikut jalan lain. So aku yang dalam kete lagi satu ni follow je la.
Lalu kat bangunan putih cantik...Mahkamah rupanya..Lalu kat tempat bas, ramai orang tengah sibuk-sibuk turun bas..Oh jeti..Lalu kat deretan kedai.Aku sempat nampak ada ayya dok dalam kedai dengan lagi sorang ayya..
Pastu...lalu kat bangungan putih cantik tu lagi.."eh, macam kenal je bangunan ni"...Lalu kat tempat bas, tapi tak ramai orang dah.."eh, ni jeti tadi kan?"...Lalu kat deretan kedai. Ayya dah tinggal sorang, ayya lagi sorang dah takde..

trett..trett..bunyi mesej masuk..."Kita dah sesat"..

Aku dah agak dah. Asik pusing jalan sama je. Ingatkan nak pegi mane2 ke. Rupe2nya dah sesat.Last-last ikut jalan nak ke USM tadi balik. Cari jalan balik semula. Ni semua pasal abang aku nak cari jalan lain.
Kat penang ni kalau dah masuk town, susah nak cari signboard. Lagi satu, jalan dia one way, macam Melaka. Tu sebab senang nak sesat, susah nak cari jalan keluar.
Nasib baik tak pusing-pusing kat situ sampai pagi. Kalau tak, tak berkonvo la aku.

Plan nak berjakuzi kat rooftop apartment pon terbantut. Sebab dah lambat, jakuzi dah tutup, pool pon dah tutup...hampeh je..

Sampai apartment kul 10 lebih. Perut masing-masing dah lapar balik. Penat pusing-pusing kat town. Sampai je apartment, selongkar makanan yang ada. Nasib baik ada beli meggi, beli roti. Makan la berebut-rebut. Tapi berebut tu yang best.
Tak dapat berjakuzi kat rooftop, berjakuzi kat bath tub pon jadi la. Tapi bath tub tu tak cukup panjang.hehe..

Ari ahad tu, kul 5 aku dah bangun. Masak air, sediakan sarapan dan memekak bangunkan semua orang. Takut lambat sampai kat Dewan Tunku Syed Putra tu.
Aku siap-siap kemas sekali, untuk check-out. Book apartment last minute, so dapat semalam je la. Tu pon kira bernasib baik, ada gak kosong.

Kul 7 bergerak ke USM. Aku gelabah gak sket sebab dia kata kena daftar kul 7.30pagi. Nasib baik time aku sampai tu ngam2. Orang pon tak ramai lagi. Macam tak konvo pon ada gak. Tak meriah mane. Mungkin sebab ari last konvo USM.

Sampai je USM, terus cari tempat daftar, amik kad nama. Takde kad, takleh masuk dewan, takleh naik pentas. Time daftar tu, orang dia betul2kan jubah dan topi. Tapi nampak macam tak bes, akak aku tolong betulkan balik. Nasib baik dia dah konvo 2 kali. So, dia la jadi mak andam aku dengan kawan-kawan aku.

Sebelum nak konvo, aku takde semangat langsung. Macam malas nak pegi pon ada. Tapi pagi tu, bila dah tengok member2 dengan jubah konvo, dengan topi rambu-ramba, aku jadi bersemangat dan hati berbunga-bunga..

Sebelum masuk dewan, ada orang betul2kan jubah lagi. Imej tu penting..Dan ada orang bagi hand sanitizer dan screening for H1N1. Lagipon, awal-awal lagi USM dah bagitau kalau ada tanda2 H1N1, jangan datang konvo.

Aku masuk dewan dengan bangganya dan tak sangka aku konvo aritu. Hepi jugak la..Dewan tu takde la besar mane pon. Pentas dia pon sempoi je.
Masuk dewan, cari seat. Kat atas setiap kusi ada 1 paperbag berisi mask, tisu, bekas untuk isi sampah dah leaflet pasal H1N1.

Aritu ada 6 Ijazah yang akan di sampaikan: Ijazah Sarjana Muda Sains Kesihatan, Ijazah Sarjana Muda Sains (Sains Forensik), Ijazah Sarjana Muda Perakaunan, Ijazah Doktor Pergigian, Ijazah Sarjana Muda Seni Halus dan Ijazah Sarjana Muda Seni Muzik..aku menerima Ijazah Sarjana Muda Sains Kesihatan..jangan tanya aku Seni Halus tu belajar ape, aku pon taktau...

Konvo aritu takde la skema pon. Sebab budak2 Seni Muzik yang havoc. Orang tepuk tangan, dorang hentak2 kaki. Siap bising-bising lagi. Tapi ok gak, takde la bosan sangat. Seblum stat majlis tu, dorang buat rehearsel ringkas sebab ramai tak datang rehearsel. Tapi ada gak insiden2 yang lawak. Topi rambu-ramba tu terjatuh, 2 kali lak tu. yang sorang tu jatuh lepas amik skrol dan yang sorang lagi jatuh betul2 depan Canselor. Dia tunduk, amik balik topi tu. Yang besnye, canselor pakaikan untuk dia. Semua orang tepuk tangan. Malu pon leh hilang kalau camtu. Nasib baik takde perkara memalukan terjadi kat aku. Cuma kasut je hampir2 nak tercabut sebab longgar. Tah cemane tah rupa aku time atas pentas tu. Kena tunggu gambar siap je la..huhu..

Caya tak aku leh tido time konvo tu? siap mimpi lagi.hahaha..Majlis tu bermula dengan penyampaian skroll, pastu ucapan2. Time ucapan2 tu la aku tido. Tapi time ucapan wakil siswazah tu aku tak tidor. Wakil siswazah tu cina. So bila dia bagi ucapan, ada la sleng cina dia tu. Dan yang kelakar, dia bunyi bunyi srettt....sedut hingus dia. selsema la tu. Abis satu dewan gelak. Dia pon gelak gak. 2-3 kali gak la dia buat bunyi tu..hehe..

Lepas abis majlis, masing-masing sibuk bergambar. Camera di mana2, dah macam artis pon ade. Aku dapat bunga dan 2 patung. Suke dapat sume tu tapi bile dah banyak sangat, takleh nak pegang. Last2 aku bagi je abang aku pegang.

Majlis selesai lebih kurang kul 12. Perut dah lapar, aku dengan famly pegi melantak kat gerai makanan yang ada. Jalan-jalan pakai jubah. Macam poyo pon ada, tapi sebab aritu ari penting aku, dan orang lain pon camtu, so poyo pon poyo la.hehe..

Ahad tu jugak aku pulangkan jubah, amik skrol dan tanskrip, amik frame gambar yang di tempah dan uruskan gambar pentas yang nak di pos ke rumah. Yuran konvo RM60, duit frame gambar RM150, duit gambar RM135 (termasuk kos pos)..banyak gak abis untuk konvo nih.dah la takde gaji, kena bayar benda2 tu plak. Nasib baik ada penderma yang murah hati.hehe..

Lepas dah settle sume, famly aku nak pegi Bukit Bendera plak. Kepala aku dah berat semacam. Pening sebab panas dan ramai orang kat USM tu. Aku ikutkan jela. Sebab bukan selalu datang Penang ni. Tapi tak jadi naik Bukit Bendera sebab orang ramai, kete kabel kol 5 petang baru ada. Time tu baru kol 3.30 petang. Tanak tunggu lama, kitorang tukar plan. Pegi Batu Feringghi, abang aku sebok nak mandi laut.

Sampai Batu Feringghi kul 4.30 petang. Ramai gak orang time tu. Ada yang mandi, ada yang berjemur, ada yang naik kuda, ada yang main jet ski, ada yang main yang macam parachute tu, parasailing nama dia..

Lepas abg aku dah puas mandi laut dengan main jet ski, kitorang gerak balik ke rumah tunang akak aku. Kitorang naik kete yang naik feri..hehe..

Sampai umah tunang akak aku dalam kol 9 malam. Mandi, makan dan berehat.
Isnin, 17 ogos 2009 jam 12tghari, bertolak balik. Brenti kat R&R Tapah kul 2 lebih. Tengah makan...

trett...trett...mesej masuk...

"dah sampai mane?"
"Tapah, brenti makan."
"jangan makan nasi ayam kat kedai cina"
"nape?"
"Tokei cina, tukang masak cina, frontline je pekerja indon, ada tanda halal. tapi kalau dah makan, teruskanlah.membazir amalan syaitan"

memang aku tengah makan nasi ayam dari kedai cina yang di maksudkan. aku tengok ada tanda halal.yang JAKIM punya. aku teruskan makan sebab yakin dengan halal JAKIM tu.
lepas siap makan. pegi borong jambu plak.mak yasarah pesan, so beli je la.beli untuk aku jugak. jambu batu takde biji dan jambu madu..sedap woo..
jalan 2 jam, rehat 2 jam..biasa la klu dah brenti rehat.takkan kejap je kan?

kul 5 petang, aku sampai rumah.kaki lenguh sebab duk dalam kete lama sangat.
arini baru update blog.jenjalan blog lain.mengikuti perkembangan semasa.



naDDy: ni entry bertulis.gambar nanti2. sebab camera tak dapat dikesan buat masa ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Transformer 3

kot...cuba la tengok dulu...

video


naDDy: kul 8 malam tadi berlangsung raptai konvo aku.tapi aku kat umah ni je.raptai depan laptop. esok malam bertolak ke penang.ahad ni konvo. harap semua berjalan lancar.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pada setiap hari...

Pada setiap hari, maksu saya iaitu tokei blog ini akan datang mengganggu saya yang sedang tidur lena.

Lena kan saya tido? Kesian pakcik/makcik semua kena sengetkan kepala. Tengok gambar bawah ni plak lah.

Ha...ni la saya tengah tidor lena. Pastu maksu saya suh saya bangun. Sebab nak mandikan saya.


Penting sangat ke mandi? Tiap-tiap hari kena mandi plak tu. heran...heran...

Takpelah, mandi je la. Lagi pon maksu yang mandikan.

Gambar mandi maksu tak amik. Sebab censored. Ganti gambar bawah ni je la eh...

http://emo.huhiho.com

Saya tau gamba ni macam tak logik. Pepandai la pakcik/makcik semua logikkan.

Lepas dah sudah mandi. Maksu cuci tali pusat saya dengan spirit (tambah semangat kot). Pastu pakaikan saya pampers, seluar dan baju.

Angkat tangan kanan, pandang kiri~

Angkat tangan kiri, pandang kanan~

Eksesais la pakcik makcik.

Lepas eksesais, saya kena bungkus. Tapi takde lah sampai macam antu bungkos tu.

Lebih kurang camni lah Maksu bungkus saya. Saya redha je diperlakukan sedemikan rupa.

Lagipon, Wan dah pesan kat Maksu saya supaya bungkos saya lepas mandi. Supaya bila besar nanti, kaki saya tak kengkang.

Nak tahu camne rupa saya tido berbungkos?

Ha...camni. Lagi syok tido berbungkos. Rasa secure omputih cakap. Macam ada orang peluk je..hi hi hi

Selepas beberapa ketika, saya pon terlepas daripada bungkosan Maksu itu.

Saya lagi terer la Maksu~

Kalau Maksu takde, saya tidak di bungkos. Sebab ummi kesian tengok saya di bungkus.

Boleh la saya menggeliat sesuka hati saya. Macam video klip saya ni.

video

hehe...comel tak saya? bergaya kan saya tido?

ok lah. saya nak sambung tido.hobi saya tidor.cita-cita belum pikir lagi.

































eh..eh...saya belum memperkenalkan diri lagi la.

Nama saya Nur Yasarah Binti Mohamad Isa.
Ummi saya nama Haslinda (terima kasih ummi sebab lahirkan saya)

Saya di lahirkan pada 3 Ogos 2009.
Jadi umur saya arini 9 hari.


nur yasarah: sorilah kalau gambar blur. camera tak bermutu...maksu takde, saya la jadi tokei blog ni.hehe

tata...titi...tutu....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Nak masuk 2 kali dah ni

KJMC : Hello umi. Dah lulus exam Lembaga dah?
Aku : Hello.A'ah dah. Sape ni?
KJMC : KJMC. Kami nak menawarkan keje untuk umi. Kalau boleh, 15hb ni start.
Aku : Oh...ha! 15hb? 16hb ni saya konvo.
KJMC : Erm..kalau macam tu start 17hb la.
Aku : (gile terdesak ke korang ni)... 17hb saya ada kat penang lagi la. Kalau saya terima, bila-bila boleh start ke?
KJMC : Bukan la bila-bila. Tapi kalau boleh secepat mungkin la. Sebab ada 4 orang calon ni. Saya dah telefon sorang dan dia akan bagitau keputusan nanti.
Aku : Ooo..Kalau saya terima, berapa gaji eh?
KJMC : Macam yang kita bincang aritu la. RM1500 termasuk elaun.
Aku : Aritu tak bincang pasal gaji pon (jujur gila aku). RM1500 termasuk elaun? ermm....Saya nak pikir dulu la.
KJMC : Oklah, awak bincang dengan parents dulu. 13hb ni awak bagitau ye? Terima kasih..Bye.
Aku : Ok terima kasih. Bye..


Adeh~
Takde keje, nak keje. Dah dapat keje, berat plak nak terima.
Selayang ke Kelana Jaya....jauh tu. aritu pegi interbiu pon nak dekat sejam. tu naik kete. kalau naik kenderaan awam, lagi la lama.
Gaji RM1500...nanti abis duit untuk tambang pergi balik keje je.
Kontrak...aku terlupe plak nak tanye camne. Lagi satu, dorang tak tau aku under JPA. kalau tau, entah-entah tarik balik offer tu.
Kalau aku tolak tawaran ni, maknanya 2 kali dah la aku tolak tawaran kerja. Yang aritu sebab kena bayar penalti kalau langgar kontrak.

aku KOMPIUS http://emo.huhiho.com

Selasa ni ada interbiu kat Princecourt Medical Centre. Salah satu private hospital yang besar dan gah. Aku memang harap sangat keje kat situ. Sebab gaji paling kurang RM2100 dan ada geng kat situ. Princecourt Medical Centre ni under Petronas dan pesakit selalunya orang kaya-kayap atau omputih.

Ramai yang ingat kalau keje private hospital, gaji mesti mahal. Aku pon ingat camtu dulu. Tapi skang, bila dah tau. Takde maknenye. Dah 2 private hospital offer aku gaji RM1500. Kawan aku dapat offer RM1600. Around situ la gaji. Itu dah termasuk elaun. Kalau keje gomen, nak dekat 3000+ termasuk elaun. Tu baru diploma. Kalau degree, dekat 4k gak la.

Bukan la aku memilih sangat pasal gaji. Tapi kalau dah tak berbaloi. Baik tak yah. Nanti menyesal. Kawan aku kerja pembantu klinik pon nak dekat RM1000 gaji dia. Akak aku pon cakap, ko ada degree, paling kurang RM1800.

aishhhhhh~


naDDy: tunggu interbiu Princecourt..oh Princecourt!

Akhir

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Eden torai

Ado blogger singgah blog den. Dio boghi komen. Pehtu den jongah balik blog dio. Den jumpo monatang kek topi tu. I Lap Malaysia kato ae. Ado blogger kato Exabytes ni tak memilih blogger yang popular yo. Sapo botuah, dio dapek la. Korang baca la kek bawah ni ha. Eden torai yo~

This year is Malaysia's 52nd Independence Day! Yay! As always, we will be running a few special campaigns to commemorate this special day.

Stand a flag in front of the house,.. check.
Stick a flag on the car rooftop,.. check.
Put an iLoveMalaysia logo on website to win iPhone 3GS,.. REALLY?

YES! This is a chance for you to win yourself one fancy, must-have smartphone - iPhone 3GS worth RM 2500 each! That's not all. The best part is, you can also refer someone to join this campaign, and if they are selected as winner, you as the referer will win the exact same prize! - all while expressing your love to the country!

Don't be disheartened if you fail to get the grand prize. We still have other cool and expensive consolation prizes waiting for you. We hereby kick off this campaign today!

Prize Prize Description
Grand Prize
Apple iPhone 3GS (worth RM2500) x 2 winners
Consolation
Western Digital My Passport Essential 320GB x 10 winner

Sonang yo caro ae. Ekau masuk web Exabytes ni, pastu isi borang kek bawah tu ha. Laie satu, jangan lupo lotak emel den sobagai referre. Ni ha emel den: dra_nadrah@yahoo.com



naDDy: bukan kono bayar. torai yo lah~



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Buku 555 baru

Arini 14 Syaaban 1430H. Ada apa arini? Lepas maghrib nanti, buku lama kita akan di tutup dan buku baru akan di buka. Buku 555 kita dengan ALLAH. Malam ni malam Nisfu Syaaban.

NISFU SYAABAN

Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:


Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1.Solat sunat nisfu sya'aban
  • Selepas solat maghrib (15 Sya'aban, ahad malam), Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat. Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x, Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x atau
  • Sembahyang 100 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 11 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah atau
  • Sembahyang 10 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 100 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah
2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya
  • Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
  • Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
  • Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman
3. Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x. Baca doa nisfu Sya'aban

[:: klik untuk besarkan ::]

4. Berpuasa pada siangnya (mulai pagi esoknya-15 Syaaban).

Antara kelebihan bulan Sya'aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.

2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.

Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.

Wallahua'alam

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Demam

"Saya tak sihat la awak...Demam...Selsema...Sakit-sakit badan..."

blogger-emoticon.blogspot.com


Kalau ada orang cakap macam kat atas ni, mesti reaksi spontan korang akan tanya, "dah pegi klinik ke?" "dah makan ubat?" "kenapa tak pegi klinik?" "kenapa tak makan ubat?"

Masing-masing ada pendapat sendiri untuk setiap alasan yang diberi.

Arini aku demam dan selsema. Aku dah check termometer guna temperatureblogger-emoticon.blogspot.comeh..eh..Aku dah check temperature guna termometer. Suhu badan normal 36.8°C. Aku tak pegi klinik dan aku tak makan ubat demam. Aku minum air 100plus je. Sebotol besar. Bukan aku takut doktor, bukan aku takut makan ubat. Tapi aku ada alasan aku sendiri.

Pertama: Aku rasa badan aku macam demam dan bila check suhu, normal. Kalau mengikut definisi Fever yang aku belajar, 37.2°C baru di kira demam tapi tu pon di paras terendah 'Low Grade Fever'.

Kedua: Menurut lecturer aku dulu, demam di sebabkan badan kita tak mempunyai rehat yang cukup. Jadi beban kerja yang di tampung badan mengganggu fungsi fisiologi setiap anggota badan. Penyelesaiannya, rehat dengan cukup.

Ketiga: Kalau aku pegi klinik, jumpa doktor, doktor akan bagi 'ubat demam' je. Kena cas mahal-mahal, dapat ubat seringgit dua yang boleh beli kat kedai. Tak ke sakit hati?

Keempat: Aku baru je 'demam' arini. Lain la kalau aku dah demam 3 ari, baru doktor tu bagi antiobiotik. Sebabnya dah memang protokol dia cenggitu. Kalau demam dah 3 ari, maknanya bukan pasal badan tak cukup rehat lagi. Tapi mungkin ada jangkitan kuman dalam badan. So, antibiotik la penyelesaiannya.

Kelima: Walaupun terlibat dalam bidang kesihatan, tapi bagi aku ubat tu penyelesaian kedua, ketiga atau mungkin keempat. Dalam kes demam ni, aku lagi suka minum 100plus. Dapat mengembalikan keseimbangan garam mineral dalam badan ni. 100plus juga terbukti baik untuk sesiapa yang kena denggi. Cuma berhati-hati dengan kandungan gulanya.

Sebagai kesimpulannya, badan kita, jadi kita yang tau dan faham. Kalau dah sakit, pandai-pandai cari penyelesaian. Jangan terlalu cemas dan jangan ambil mudah.

Tips untuk orang demam:
  • Jangan tak mandi. Sebaik-baiknya, basahkan dari kaki ke atas.
  • Kalau tanak mandi (terutama baby), lap-lap badan dengan towel lembab dan sejuk. Letak towel kat dahi, bawah ketiak dan celah peha. Tukar towel kalau dah panas. Nak guna ais pon boleh.
  • Banyakkan minum air suam. 100plus pon boleh.
  • Kalau dah amik ubat kat klinik, makan ikut arahan doktor, bukan ikut sesedap rasa.

naDDy: risau jugak pasal H1N1 ni.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Jumaat

Pada 7 hb Ogos 2009 (hari Jumaat ini)

Pada jam 12, 34 minit dan 56 saat . Masa akan menjadi :

12:34:56 07/08/09

Dari 1 hingga 9

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Ini tak akan berlaku sepanjang hidup anda lagi!!!

Sumber: Isuhangat

naDDy: jumaat penghulu segala hari~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selamat Pengantin Lama


Arini kita layan gambar~





[:: Berarak ::]


[:: Pelamin ::]

[:: Mak pengantin lelaki ::]

[:: Ayah pengantin lelaki ::]




[:: Kawan-kawan pengantin lelaki ::]


[:: Suap nasi kosong je? ::]

[:: Makan adab-adab ::]




Pengantin perempuan: "Abang, dorang ni tengok ape eh?"
Pengantin lelaki: "Entah la sayang"


Ini gambar perkahwinan abang aku pada 28 Jun 2009. Dah pengantin lama dah. Aku baru dapat gambar ni dari kameraman yang di upah aritu. Ada banyak lagi, tapi takkan nak upload semua. Agak-agak secukup rasa dah la.

naDDy: asik tengok gambar kawin orang je~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS