RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

berita kematian

Tadi tengok berita, Achik spin meninggal. Terkejut tapi kene percaya. Ajal tak kira umur, masa dan sesiapa juga.

Dalam berita kat tv3 tadi pon ada 2 berita kematian lain. Satu perempuan yang mati di jerut dan di pijak sehingga terkeluar janinnya. Di jumpai di Taman Tasik Perdana. Satu lagi seorang lelaki di jumpai mati keras di mana tah tak ingat.

Dasyat manusia zaman sekarang ni. Kejam.

Kelmarin ada seorang pesakit aku meninggal. Macam tak percaya, baru je minggu lepas bergurau-senda dengan pakcik tu. Tiba-tiba meninggal depan mata. Pesakit lelaki, 36 tahun, kemalangan dan baru menjalani pembedahan 2 hari sebelum meninggal.

Sehari sebelum meninggal dunia, pesakit mengadu susah bernafas dan telah di beri bantuan oksigen. Keadaan bertambah teruk keesokan harinya iaitu hari pesakit meninggal dunia. Dia ditempatkan di katil berhadapan kaunter jururawat supaya keadaannya mudah di pantau.

Pada hari tersebut iaitu 15/4/10, aku ditugaskan untuk menghantar pesakit lain ke hospital lama. Lepas je hantar pesakit, aku naik ke wad dalam pukul 4.45petang. Aku nampak isteri pesakit yang meninggal ni menangis dan tengah di tenangkan oleh makcik lain. Aku tanya dengan senior kenapa. Senior cakap pesakit mengalami sesak nafas. Aku pon terus pergi ke pesakit nak tengok keadaannya macam mana.

Pesakit dalam keadaan resah, tak tentu arah. Bayangkan korang duduk di tempat yang sempit yang kekurangan udara? Pesakit tu alami berganda-ganda lebih dasyat dari tu padahal dia telah di bekalkan dengan oksigen yang paling banyak.

Oksigen dalam badan pesakit semakin kurang dan dalam sekelip mata pesakit rebah tak sedarkan diri. Dengan pantas, doktor melakukan intubation dan CPR di lakukan bergilir-gilir. Teamwork sangat penting time ni dan semua orang kena alert. Walaupun aku tak berapa mahir nak handle kes-kes emergency camni, aku nak gak involve.

Keadaan pesakit makin tenat, nadi tak dapat di kesan dan bacaan denyutan jantung semakin berkurang. Akhirnya doktor mengambil keputusan untuk menerangkan kepada waris pesakit yang pesakit semakin tenat dan mungkin akan meninggal. Walaubagaimanapun, kitorang masih cuba sedaya-upaya untuk menyelamatkan pesakit.

Setelah hampir sejam, tiada tanda-tanda positif dari pesakit. CPR di berhentikan dan doktor mengisytiharkan pesakit meninggal jam 6 petang kepada waris. Aku sedih time tu dan hampir menitiskan airmata. Tapi nurse kena tabah. Mana bole nangis depan orang.

Punca kematian tak dapat di ketahui kerana keluarga pesakit membantah untuk membuat post-mortem. Kemungkinan faktor menyebabkan kematian adalah saiz badan pesakit yang agak besar, prolonged bed-ridden, pesakit ada tekanan darah tinggi, fat embolism.

Pesakit eksiden kira-kira sebulan lepas dan patah kaki kiri dan tangan kiri. Bila dah patah, kene rehat atas katil. Dan di sebabkan mengambil masa yang lama untuk di bedah, pesakit terpaksa berehat lebih lama la (prolonged bed-ridden).

Fat embolism berlaku apabila pemecahan lemak yang berlaku menyebabkan pecahan-pecahan lemak menghalang peredaran darah ke seluruh badan apatah lagi di jantung yang merupakan pengepam utama darah. Sekiranya jantung tidak berfungsi maka oksigen tidak dapat di bekalkan.

ermm...fobia gak aku malam tu. Susah nak tidur, terbayang wajah arwah di saat malaikat mencabut nyawanya.

Wad aku banyak gak budak-budak muda eksiden. Bila dah masuk wad, tapi tanak dengar cakap nurse, payah gak la.

Tengok la video yang aku jumpa ni.



video


naDDy: amacam? bes?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 CoMMeNT:

Kojack de Alloohaa said...

seram ja ak baca...

dude said...

salam kenal.

masyaallah video kamu ni...
nurse2 ni memang tabah hati aka hati keras ek....

tapi baguslah keje nurse. boleh tolong orang. besar ganjarannya.

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

Kojack: seram lagi yang mengalami.


dude: nak kata tabah tak la.tapi KENA..insyaALLAH.keje ape pon ada ganjaran, samada baik atau buruk je la.