RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

Cacat atau maut 2

Ingat kisah budak yang kaki gangrene tu? Boleh baca kat sini...

Sebelum aku bercuti seminggu yang lalu, aku sempat tunaikan keinginan aku untuk bercakap dan memujuk adik tu supaya bersetuju dengan pembedahan yang doktor cadangkan. Susah jugak nak cari peluang untuk berseorangan dengan adik tu. Cakap one-to-one dengan dia. Akhirnya peluang tiba, aku pon merembat peluang tersebut.

Puas aku pujuk adik tu. Cakap pasal umur dia masih muda, tak puas hidup, tak puas nak pergi sekolah, nak kerja, nak balas jasa mak ayah dia. Cakap yang dia akan terseksa lebih teruk lagi kalau tak buang kaki dia tu. Aku tanya kenapa dia takmo buang kaki tu, dia cakap dia tanak cacat, tanak pakai kaki palsu, nanti kawan-kawan ejek. Aku ingatkan adik tu pasal iklan Petronas dulu, yang kaki budak tu melambung time main bola. Aku cakap orang cacat pon boleh berjaya. Dalam pada aku bercakap-cakap tu, airmata aku mengalir...Airmata adik tu pon turut mengalir..Aku sedih mengenangkan nasib dia tapi keputusan bukan di tangan aku.



Lepas aku balik bercuti, aku tanye membe-membe perkembangan adik tu. Dorang cakap adik tu pegi hospital swasta untuk dapatkan rawatan lanjut dan sama jugak, hospital tu mencadangkan kaki adik tu di potong. Memang itu je jalan penyelesaian yang ada.

Sampai situ je la perkembangan adik tu yang aku tau. Aku harap dan berdoa agar keputusan dia berubah dan bersetuju untuk memotong kaki dia. Dan aku harap penyiksaan dia berkurangan.

naDDy: 1 keputusan kecil tapi mampu memberi impak yang besar~




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 CoMMeNT: