RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

ada apa dengan KELANTAN ?

entri ini tidak berniat untuk merendahkan orang kelantan atau mana2 orang.


ayang: abang...mak macam tak suka orang kelantan.
abang: kenapa ayang cakap camtu?

*******************************************************

mak: ko serius ke dengan budak kelantan tu?
ayang: kenapa plak?
mak: ambo toksir la ore klate (mak taknak la orang kelantan).
ayang: kenapa?
mak: cari la orang negeri lain.asyik kelantan je (sebab ada sorang menantu kelantan dan sorang lagi bakal menantu, orang kelantan jugak).
ayang: tu yang mak taknak, nanti tu yang mak dapat.

******************************************************

abang: ooo camtu.takpelah yang.nak buat camne.dah mak cakap macam tu.tu mak ayang, ayang kena ikut cakap dia.abang taknak hubungan kita tak dapat restu.
ayang: takpe la bang.kita teruskan je.ape jadi kemudian, kita pon taktau lagi.
abang: hurmm...yela.abang sayang ayang.abang nak hidup dengan ayang.
ayang: hehe...ayang pon sayang abang.

setelah beberapa bulan berlalu, segala rahsia kenapa 'mak' tak suka orang kelantan pon terbongkar.

mak ayah: kami datang ni nak menjemput anak kami nak kawin.
sedara: yang mana?
mak ayah: yang ni (sambil menunjuk kepada abang ayang...abang kandung la)
sedara: ooo...dengan orang mana?
mak ayah: orang kelantan (ni la bakal menantu tadi).
sedara: hurmm..menantu perempuan kelantan takpe.jangan lelaki sudah la.ko tau kenapa kan?
mak ayah: yela.nanti dah kawin, kena ikut balik kelantan.

'ayang' meng'ooo panjang di dalam hati sambil tersenyum.segala-galanya telah terbongkar.bukan 'mak' je tak suka orang kelantan.'ayah' pon sama.'ayang' pon menceritakan insiden yang terjadi kepada 'abang'.

ayang: camna bang?nanti bila abang nak bawak balik ayang ke kelantan?
abang: bila kita kawin, terus la balik kelantan.
ayang: ha..lagi la mak ayah tak bagi camtu.
abang: jangan la bagitahu dorang lagi.
ayang: dorang dah memang tahu pon la abang.

*******************************************************

'abang' berkerja dan tinggal di seremban.
'ayang' belum bekerja dan tinggal di selangor.
'mak ayah' berasal dari negeri sembilan dan tinggal di selangor.

...dah macam cinta tiga segi plak...

naDDy: apa pendapat korang?kenapa ada persepsi macam tu kat orang kelantan? orang kelantan je ke?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 CoMMeNT:

hajar said...

ermm..erm...kisah sape ni?ku rasa macam ku tahu je siapakah dia...ngee.*wink*

encik ariff said...

ouh.
konflik yg kompleks.
cornflakes?
hehe..

joegrimjow said...

kekeke
buat derkk je
ku bawu nak post camni
huhuuu
xpe
kene ubah
hoho

kawen dlu
pk pekara tu kemudian

naDDy said...

hajar: kisah seseorang...

encik ariff: cornflakes memang sedap untuk dimakan.tapi konflik tu, nak telan pon takleh...

joegrimjow: ubah jangan tak ubah.aku ingin baca...

Husna Z.A., 2009 said...

satu ari di penang, 11hb 8, di penang.
A: weyh, leh ke 7 org masuk kete nko ne, tmpat duduk tuk 3 org je kat blakang ne..
B: bole je.
A: kene tahan polis ni nk kate pe?
B: cakap je dari kelantan. dan polis kan cakap "owh ye ke?, tak pelah.."

persoalannye, ade pe dgn kelantan...

(org kelantan jange marah deh, kito pun pnh dok kelate gok..ehe)

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

kenape erk camtu? aura kelantan kuat ke? hehe