RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

Masak, Gaji, BBQ

Aku gabung 3 cerita dalam 1 entri.

1. Masak

Kat tempat keje aku ade peruntukan untuk makan. Bos bagi RM30 sehari untuk 10 orang makan, jadi sorang 3hinggit. Kalau ikutkan memang tak cukup. Lagi plak yang nak makan tu lelaki. Walaupun badan kecik, makan banyak. Nak dijadikan kisah, ada sehari tu, orang yang di tugaskan masak takmo masak. Merajuk gamaknye. Sebab dia mintak dengan bos untuk naikkan peruntukkan tu. So, dah takde orang nak masak, Aku la kene masak. Tak pasal-pasal kene siang ayam, siang sayur, siang malam, pastu kene masak. Kat umah pon aku tak buat camtu. Al maklumlah ade mak, sume mak buat.


2. Gaji

Sepatutnya aku dapat gaji 1hb aritu, tapi semalam baru aku dapat gaji. Aku dapat RM700 untuk 19 hari bekerja. Sepatutnya 26 hari, tapi tolak 4 hari training dan 2 hari aku sakit, tinggal la 19 hari. Tapi tu pon dah masyuk. Aku buat part time je. Kalau fulltime, gaji tetap dalam RM850. Kalau aku keje cukup sebulan, sehari keje 10jam, lagi masyuukk...Tapi badan pon sakit ar. Cam aritu..hehe..


3. BBQ

Malam ni lepas keje, tempat keje aku nak buat BBQ. Sempena sale yang melebihi target bulan lepas. Target 45ribu, tapi dapat 52ribu. So, bos besar belanja semua staff makan BBQ.

" Nadrah, u boleh makan babi?"
"Tak boleh la. Kenapa u tanye?"
"Itu tadi Jack (manager) cakap mau buat babikiu"
"Bukan itu babi la. Ini BBQ. Bakar-bakar itu ayam, jagung, hotdog..Macam tu lah."
"Oh, saya ingat mau masak babi"
"hehe..."

Itu perbualan aku dengan staff kat tempat keje aku. Dia orang myanmar. Ye..pekerja kat tempat keje aku orang myanmar. Pekerja yang diambil dari agensi dan telah di latih untuk masak di tempat keje aku. Dorang ni tak pandai sangat bahasa melayu. Cakap omputih tu boleh la sket2. Cuma kadang-kadang ape yang dorang sebut, aku tak paham. Macam pelat pon ade. Cube bayangkan orang lidah pendek cakap, perkataan dia tak jelas kan? Camtu lah dorang ni. Aku bukan nak mengutuk, tapi nak suh korang imagine.


naDDy: sediakan perut sebelum BBQ

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 CoMMeNT:

mr.kordes said...

hahaha....berani dia tye nadd mkn b**i ke tk?kah kah kah!!!!

ni mesti tk pndai msk nie...mak je yg buat eks....

dh dpt gaji..so ..apa lgi?jom la blnje aii!!!ahakss!!!

acap rahman said...

siang ayam.
siang sayur.
siang malam.
ciss.
tap pasal2.

makan babi?
ishh.
hahaha

Unknown said...

larat lagi keje kat situ yer...
maybe aku dtg jenguk2 nanti...
tunggguuuu...

sharamli said...

da dpt gaji?
yeay....

Anonymous said...

BABIQ hahaha.. syabas beti!!

Unknown said...

pakcik kordi: pandai, tapi malas..ehehe


acap: hehe...


Ries Lee: bile tah nak jenguk, dari aritu lagi.


sharamli: gaji pon dah tinggal separuh. tak yeay!!


Boneka: syabas inspector sahab bombay police station la.