RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

Pendek umur

"ha...nampak tak lembu2 dan kambing2 tu?"
"mane pak belalang, tak nampak pon"
"tu yang gemok2 kat bawah pokok tu. barangsiapa tak nampak..PENDEK UMUR..."
"oh yang itu...nampak-nampak.."

lebih kurang camtu la dialog dalam cite Nujum Pak Belalang. tapi aku bukan nak cerita pasal cite Pak Belalang tu. korang pon mesti lagi arif dan hafal dialog2 dalam crite2 P Ramlee.

aku nak crite pasal KITA YANG PENDEK UMUR.

umat Nabi Muhammad s.a.w umurnya pendek.

Nabi Muhammad wafat umur 63 tahun.

Ustaz Asri Rabbani meninggal umur 40 tahun.

Yasmin Ahmad meninggal umur 51 tahun.

dan yang lebih sket...Param meninggal umur 55 tahun.

jangka hayat kita lebih kurang macam tu je.

tapi kebanyakkan Mat Rempit mati umur belasan tahun. mati di jalan yang lurus...ihdinossiratol mustaqim...ye la kan, merempit kat jalan yang lurus, kalau eksiden ke ape, kan di jalan lurus tu...


di sebabkan umur kita yang tak berapa nak panjang tu, Allah s.w.t (baca subhanallahuwataala bukan es-dabel u-tee) bagi kita Ramadhan. bulan di mana peluang kita untuk topup pahala kita melalui amalan2 samada wajib atau pun sunat.

amalan wajib akan di ganda sebanyak 70 kali ganda dan amalan sunat dapat ganjaran pahala macam amalan fardu. ada jugak pendapat mengatakan setiap amalan kebajikan dapat ganjaran pahala 1000 kali ganda. walau ape pon, ganjaran dia memang berlipat-ganda dan berbaloi-baloi. rugi la sape yang tidak merebutnya.


Ramadhan terbahagi kepada 3 fasa: Rahmah ( rahmat Allah), Maghfirah (keampunan dari Allah) dan Itkun Min Al-Nar (pembebasan dari api neraka).

10 ramadhan pertama ni kita rebut sama2 rahmat Allah s.w.t. Macam mana nak rebut rahmat Allah tu?

Lewatkan sahur dan segerakan berbuka.

Zaman nabi dulu, nabi hanya bersahur dengan susu, air kosong dan kurma. Itu yang boleh di lewatkan sahur.

Katakan waktu imsak pukul 5.42 pagi dan kita nak bersahur Nasi Tandoori Kambing. Takkan la kita nak mulakan makan pukul 5.30 pagi?

Melewatkan sahur tak semestinya bergantung pada pukul berapa kita makan, tetapi juga bergantung kepada apa yang kita makan. Agak2 dan kita selesai makan sebelum imsak, kira orite la tu.

Kalau nak segerakan berbuka plak, JANGANLAH BERBUKA SEBELUM WAKTUNYA.

yela..mentang2 cakap suruh segerakan berbuka, belum masuk waktu, dah makan..tak pasal2 puasa batal.kan dah rugi seharian berpuasa.

lagi 1, berbuka biar berpada2.

Nabi dulu berbuka dengan kurma, air susu dan air kosong je. Kemudian baginda solat maghrib.

Kita ni, melantak sekenyang-kenyangnya. Pastu bersandar kat kerusi. dah tak larat nak solat maghrib.

macam mane nak dapat rahmat Allah kalau macam tu?

Allah suruh berpuasa ikut style Nabi Muhammad, bukan ikut style kita. Ikut style baginda, barulah dapat rahmat. Nabi Muhammad kan sebaik-baik contoh. Kenapa tanak follow?



____________tambahan entri semalam___________

fadilat orang yang solat terawih bersama-sama imam sampai abis adalah mendapat pahala seperti bertahajud di malam hari. besar kan ganjaran?


naDDy: lepas ni pegi terawih kene bawak buku nota~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

14 CoMMeNT:

azuan said...

bagui2...
mai la amalkan sam3..

aloy_paradoks said...

wah.... mcm bukak blog JAIS..

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

azuan: mai mai...


aloy: pulak dah. JAKIM pon bole~

ezany said...

sbb tu Allah rahsiakan kematian kita.. supaya kite sentiasa bersedia dgn amalan secukupnya..

Kuwe said...

entry ni baguih.

kurang2 mengingatkan aku yg alpa nih.aduhai.slmat posa no

ije said...

islam itu indah.

:)

John Iverson said...

Terima kasih untuk peringatan...

zati_nadia said...

assalamualaikum..

best r umi entry nih
sempoi but a lot of best reminder..
hehe...tulih ala2 gini lagi deh..^_^
Syukran ya sahabat__

EN.ROBOT said...

bagus untuk santapan rohani.,.,~

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

ezany: sediakan amal sebelum ke kubur.


kuwe: aku pon alpa jugak kadang2..selamat2...


ije: macam tema minggu penghayatan islam kat kampus dulu.hehe


John: sama2


zati: waalaikumussalam. aku taip ape yang aku ingat time tazkirah terawih.


Robot: kenyang rohani..alhamdulillah~

"Ueki" said...

haha
bgs2 syayer sokong 100%

rockmetaller said...

bgs entry ni..membuatkn gua teringat apa yang ptt gua buat.

tq ye awaks...

ttg mat rempit,walaupon bkn jln yg lurus,diorg rempit jugak,gila pye berani...

heheh..tknk raya la tu kn waks...kn kn kn..

Ariey said...

terima kasih krn memberi peringatan ye..perbanyakkanlah amalan menuju ke syurga

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

Ueki: 200% pon bole..


rockmetaller: name pon mat rempit.


Ariey: sama2. insyaALLAH