RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

Ingatkan setan dah kene ikat

Malam tadi ujan lebat...start kul 1 lebih camtu...sampai kol bape, aku tak sedar...tido la..pe lagi...

Masa mula2 ujan tu, aku tak tido lagi. nak dekat kul 2, baru tido.

Semasa ujan turun dengan lebatnya, otak aku ligat berpusing.

"kalau time2 camni, orang nak pecah rumah memang bagus sangat ni. dah la ujan. orang tengah syok tido. pastu bunyi bising pon orang tak sedar"

pastu aku pon tido...bangun sahur cam biasa...tido balik...bangun subuh plak...pastu melepak depan laptop

mak aku macam biasa la...pagi2 melawat tanah jajahan di sekeliling rumah...tiba-tiba mak aku terjumpa kotak untuk isi barang kemas di luar tanah jajahan (baikkan mak aku? melawat tanah jajahan jiran sekali)

kotak je yang tinggal...isi dah takde...

mak aku pegi la tanya jiran aku tu...crite punye crite...2 enset hilang...barang kemas satu kotak tu hilang...eh silap.bukan hilang..di rompak.

menurut orang kene rompak, beliau terdengar bunyi pergerakan dan bunyi bende bergerak tapi mengabaikan bunyi berkenaan kerana menyangkakan bahawa bunyi biasa atau bunyi kucing. barang-barang rompakan tersebut berada di dalam bilik dan orang kene rompak turut berada di dalam bilik tetapi tidak sedar kemasukan perompak yang durjana tersebut.

kejadian seperti ini juga pernah di alami oleh family aku. tapi time tu aku kat hostel. dalam kejadian ni, enset N series abg aku, enset abg aku lagi sorang, dan 2 wallet berisi duit yang beranggaran lebih kurang RM1000, lesap di songlap perompak.tetapi, enset akak aku dan enset ayah aku terselamat.

setelah di siasat, rupa-rupanya modus operandi si perompak adalah memasuki bilik yang tidak berpintu atau pintunya tidak perlu di bukak lalu akan menghasilkan apa2 bunyi. dalam kes rumah aku, 2 bilik abang aku tu memang takde pintu.tutup dengan langsir je. bilik akak aku dan bilik ayah aku ade pintu. kalau nak bukak, akan menghasilkan bunyi bising. nanti orang akan tersedar.

sama jugak dengan kes yang melanda jiran aku malam tadi. perompak ni kira perompak yang terer la.aku salute gak dengan cara dia merompak. mula-mula dia cabut cermin tingkap (ala yang macam kat sekolah tu), pastu dia bukak selak pintu. kalau yang ade selak kat atas dengan kat bawah tu pulak, dia amik cermin, dia letak kat bawah pintu, pastu dia tolak gune batang mop. kemudian operasi merompak di mulakan.

perompak kat kawasan umah aku ni bermusim. dah lama tak buat hal, tiba2 ade je kes. malam tadi tah berapa rumah kene rompak tah. sebab time yang rumah aku kene tu, ade gak rumah lain kene rompak. penah satu hari tu, orang hampir2 nak dapat tangkap perompak ni. time dia tengah nak merompak, orang nampak, pastu kejar. tapi sayang terlepas..kalau dapat, mati la perompak tu di kerjakan.

aku risau gak ni. bilik abang aku yang tak berpintu dulu, dah jadi bilik aku sekarang. kalau kene rompak, laptop...enset....waaaa...mau nangis aku...nauzubillah...mintak di jauhkan....



naDDy: ada gak setan terlepas..aaaiiissshhhh~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

22 CoMMeNT:

ueki said...

huih2 kn setan 2 toyol new version nma nya

hebat tol kn

hehehe

dh 2 abg u duduk blik mn klu u duduk blik dia??

Unknown said...

ueki: abg dah pindah la.dah kawin, kene pindah..

faqhrule said...

bahaya la skrang ni, macam2 kes kita dengar

Unknown said...

faqhrule: bukan dengar je, alami skali..

Kojack de Alloohaa said...

setan da rekrut perompak tu msa bulan2 selain bulan posa..so klu setan xda pon xda hal..dia akn takeover keja2 setan...kurg ajor bebenor

zati_nadia said...

Wahai bakal pencuri/ pencuri2 sekalian...hayatilah kisah ini...(yg bukan pencuri pon bleh jer hayati sama2..^_^..)...Opss...itu pon klu de pencuri yg jd visitor blog umi nih..hehe...sila ke link nih.

http://mukhlis101.multiply.com/journal/item/100/Kisah-kisah_1_Rabiatul_Adawiyah_dan_Si_Pencuri

ezanykun said...

kalau camtu kena extra care la.. kena simpan barang berharga dalam almari yg berkunci..

paiseh said...

pakai pak gad je~

Kapten Luffy said...

rompak henpon jer berapa sangat dia dapat kan

bias® said...

uiii...very the bahaya lah nowadays?

Anem Arnamee said...

Salam..

aiyak!hati2 selalau ea:)

Shahrul Tanaka said...

setan2 jgn sebut..terasa..syaitan takpe :P

langkasuke said...

ini bukan setan, tp iblis topengkan manusia.. dapat kalu kasi potong dia punya tangan..

kimisai said...

setan kene ikat, tapi ikat reben..bukan ikat mati...so bleh bukak...

Unknown said...

Kojack: pandai plak setan merekrut eh? dah terlebih ajar pon tak makan dek ajar..cemane?


zati: kalau la pencuri baca blog...dah baca kisah tu.zaman skarang ni, klu kita menjawab dengan pencuri, alamatnye kene tikaman manje la.hehe


ezany: kalau dah dipukau, almari kunci pon dia bukak.


paiseh: amik ko jadi pak gad la,bole?


Luffy: kalau henfon canggih?


bias: i dont understand english.


arnamee: yups!


Lionel: sesungguhnya aku tidak maksudkan ko. terasa plak dah..jangan2...ko yang...hehehe...


langkasuke: potong doplo pat? bagus gak tu.


kimisai: sape la yang bukakan ikatan tu..ish~

zati_nadia said...

Hehe..betoi2..
Ye la kan...udah kita pun x sebaik rabiatun adawiyah...
Inikan pula pencuri zaman skang...lagi la jauh panggang dari api klu nak compare ngan pencuri2 dlu..

Pencuri zmn dulu jahil g pasal islam..almaklumla...islam baru nak berkembang..tp pencuri zaman skang nih..peliknya...islam dh ade depan mate..tp wat dunno jerk...~_~hmmm..dunia...dunia...

Unknown said...

setan memang tak semuanya diikat...hanya setan yg perkasa sahaja diikat..yg prebet2 tu masih ada..sbb 2 maksiat masih berlaku di bulan puasa..cuma berkurangan skit di bln puasa berbanding dgn bln2 lain..:)

Firol said...

ada terlepas ye....tu kalu dapat perompak tu..memang gulai lah....dah riuk baru hantar balai

Sharif John said...

Biasa la sis... kita kena lebih berjaga-jaga... jgn bg peluang utk perompak atau pencuri utk buat aktiviti dia... x kira la bulan apapn... syaitan xde manusia bertopengkan syaitan ada lg

Anonymous said...

xde apa nak pelik.. memang nie lah time org2 mencuri nak raya..!!

pagi puasa malam curi! amboi! cemerlang huhuhuh..

Unknown said...

zati: dah namanye pencuri.cube dia curi ilmu2 pasal islam ni, kan ke bagus..


zihnun fatin: setan pon ade pangkat prebet eh. seb baik yang pangkat tinggi2 tak terlepas kan? kalau tak..haru...


Firol: gulai, salai, sampai terkulai-kulai..


John: macam takde topeng lain nak pakai kan.


Boneka: tu pon kalau puasa..cemerlang gemilang terbilang? eh..eh..1Malaysia dah la.

elmoudy said...

hahah... setannya diiket kalo siang aja..
tapi kalo malam setannya kelayapan nyari mangsa...hehheee

salam persahabatan dari negeri Indonesia..

salam kenal dari elmoudy