RSS
Blog ini adalah catatan AKU dalam menjalani hidup. Hak AKU untuk menulis, Hak anda untuk membaca dan Hak anda untuk komen. TERIMA KASIH kerana menyinggah, membaca dan meninggalkan komen.

Interbiol lagi

Semalam aku pegi intebiu lagi. Interbiu ke 4 untuk medical centre. Semalam di Tropicana Medical Centre, Damansara. Orang tu call kelmarin, suruh datang interbiu semalam. Aku nak mintak postpone, dia kata takleh. Yela..mengejut je. Aku macam berat nak pegi tapi setuju je la. Dan macam biasa, sebelum nak pegi interbiu, kene la cari jalan dan transport2 yang ada untuk ke tempat tu.


"Good morning.. Welcome...May I help u?"
"Morning...I come for an interview. Where should I go?"
"Oh...ok...under sape?"
"Dia tak cakap plak under sape. Dia suruh pegi tingkat 7 je"
"Ok...cik jalan terus, pegi kat lif..naik tingkat 7. Sebelum tu screening dulu ye" sambil menunjuk ke arah nurse yang tengah memegang sticker bulat warna hijau.
"Ok thank you"

"Ade selsema atau batuk?"
"Takde"

lalu tudung aku di tepek dengan sticker bulat warna hijau tersebut. "lor..itu je screening? tak check suhu badan ke ape ke?" aku cakap dalam hati je la.

Semasa menuju ke arah lif, aku nampak kawasan bersofa yang seolah-olah memanggil aku ke arah mereka. Aku tengok jam, awal lagi. Lepak dulu la. Aku baca Metro sambil bersms. Pastu sakit perut plak, pegi toilet dulu. Saje buang masa. Kul 10 baru aku pegi kat lif, naik ke tingkat 7. Tingkat paling atas rupanya. Lif dia pintu dua2 belah. Masa aku naik, ada sorang lagi yang naik..India..Macam berjawatan jugak la. Aku senyum sket je la kat dia. Dia pon nak pegi tingkat 7. Bila dah sampai tingkat 7, aku bagi dia kuar dulu, pastu ada orang nak masuk lif tu. Orang tu greet dia, " Morning sister". "Oh...sister" aku cakap dalam hati je la.

Kuar masuk orang kat Bahagian Pentadbiran tu. Tapi kat meja paling depan, takde orang pon. Aku tak tau nak tanye sape. Pastu aku nampak sofa lagi. Aku duduk lagi. Maklumlah awal sangat sampai..Aku tengok luar tingkap, ada kawasan perumahan. Mula berangan.."kalau keje sini, leh sewa kat situ atau kat situ..dekat je la". Bila dah puas berangan, aku masuk balik kat Bahagian Pentadbiran..."ish, nak masuk ke tanak ni? lecturer aku ajar, pegi tempat orang, jangan nak main redah je.sabar..tunggu.."

Aku nampak sorang mamat cina ni. Dari tadi dia sebok semacam je. Tanpa ragu-ragu, aku pon...

"Excuse me, I come for an interview"
"Ha? oh...actually I'm not working here. Ask someone inside"
"Owh...ok..sorry"

Pastu aku masuk, tanya kat akak yang tengah busy. Boleh dia tak perasan aku bagi salam. aishh...Dia suh aku tunggu kat luar balik.
Aku pon keluar la balik. Meninjau-ninjau kat luar tingkap. Pastu ade sorang ni datang, tanya nama aku. Lepas dah check nama aku kat bilik mana, dia suh aku duduk dulu..tunggu lagi..tunggu lagi....Pastu dia datang balik dengan borang. Dia suh aku isi, Lepas dah siap isi, aku tunggu dulu. Sambil bermain sms..

Tiba-tiba, orang yang naik lif dengan aku tadi masuk bilik yang aku duduk tu. "aik..sister ni interview aku ke?" Sah, memang dia interview aku. Muka serius je.

"Hi..I'm (apetah name dia, aku tak dengar sangat), sister here...U come for an interview?"
"Yes" sambil shake hand. aku duduk,dia diri...aduhhh..takde dinamika kemahiran betol aku ni.
"Wait for another sister to come. She'll be here in a minute"
"Oh..okay" sampai 2 orang nak interbiu.takpe..selamba je.

Sementara tunggu sorang lagi sister, aku borak2 dengan sister 1 tu. Borak-borak interbiu la. Bukan borak kosong. Bila sister 2 datang, sambung interview. Part yang paling bes...

"How do you know about Tropicana?"
"Actually Kelana Jaya Medical Centre ask me either I got offer from Tropicana or not. I said no because I never heard about Tropicana. I go back and search for your website, then I apply"
"Oh..they promote us for u..hahaha"
"hehehe"

bla..bla..bla..

"Ok. I think that's all. Our HR will contact u in 1 week, if they didn't call u. U call us"
"ha? I call u? oh...ok..thank you"
Lepas salam2 hari raya..aku blah.

Masuk dalam lif, timbul idea kat otak aku ni. Aku tekan semua tingkat yang ada. Aku nak tengok keadaan setiap tingkat sebenarnye. Sebab tu aku tekan sume nombor tingkat tu.

Tingkat 6....takde pape menarik
Tingkat 5....ade orang masuk plak. Dia tengok semua nombor menyala. Kene tekan dek aku. " Kenapa semua nombor menyala?" dia tanya...Aku senyum je.
Tingkat 4....orang tu cuba untuk meng'cancel'kan pemberhentian lif di semua aras. Tapi gagal.
Tingkat 3....orang tu tanya aku, "akak nak pegi level mane?", "G"
Tingkat 2....orang tu nak turun. sebelum turun, dia tanya aku, "akak tekan semua level ni eh?", aku jawab, "a'ah..hehe..i nak tengok semua level tadi..hehe" Dia pon turun. Aku pon cakap, "babai" sambil senyum..."bye" balas dia.
Tingkat 1....terbiar begitu saje.
Groundfloor...aku pon keluar lif.

sementara tunggu akak aku datang, aku lepak kat sofa mula2 aku datang tadi. baca majalah omputih. yang aku tak paham majalah omputih ni, tebal kemain, mahal plak tu tapi isi takde ape2. nape orang beli tah...pastu aku lepak kat sofa depan pintu masuk bangunan Tropicana Medical Centre ni plak. Sebelum balik aku sempat borak dengan staff nurse kat situ. aku tanya camne keje kat situ dan bape gaji? mula-mula dia takmo cakap. last-last dia cakap gak. Bile dia kata rm1800, hati aku berbunga-bunga..ok la jugak tu.ehehe..

naDDy: adakah makan di dalam kereta di kira makan di khalayak ramai?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

24 CoMMeNT:

Anonymous said...

owh ko nurse eh.. musti cun kan? huhuhu..

ibu aku suka nurse.. takpasal2..

Unknown said...

Boneka SAKIT: ko bagi aku menang kuiz yang ko buat tu.nanti aku bagi gambar untuk ko lukis vektor.ko tengok la cun ke tak.bile dah tengok, jangan tak jadi nak lukis plak tau.

ibu aku tak suke boneka..tanak cari pasal.

zati_nadia said...

Wah wah...interbiu lagi ye cik umi kita nih..sakan no..

moga sukses ya!

^_^

p/s: Umi mmg cun..hanya jauhari mengenal manikam..hehe...

Unknown said...

zati: interbiu banyak.kejenye tidak lagi.huhu...

sape jauhari? sape manikam?

Anonymous said...

hahahhaha lawak lah ko nie!
tapi jawapan ko tak menarik langsung!

cara ko jawap lari format!
apa2 pown kalau takde join aku buat tuk ko satu lahj kan terpaksa haahaha...

tak kenal tak chenta huhuh..

zati_nadia said...

A'ah eh..sape jauhari??
Manikamnyer kenal jerk...pemilik blog ni la.....^_^

Unknown said...

Boneka sakit tenat: abis? jawapan aku menolak la? ko ingat ni UPSR ke ade format2? terpaksa? aku tak paksa pon.

sbenarnye mak aku tak kasi berkawan dengan boneka.apatah lagi berkenal2an.


zati: ayooo..bile plak aku jadi manikam ni?dah tukar bangsa plak eh?

zati_nadia said...

Haha..yo yo o jer..
Bile yer???
Eh...tak lama..baru je bape minit yg lepas..hoho..;)

Unknown said...

zati: hahaha..walaupun kita 1Malaysia dan walaupun Melayu mudah lupa tapi aku tanak tukar bangsa tau.

Anonymous said...

steady..steady..nak kena belajar gak pengalaman gi interview..english kena tip-top..jawapan kena spintan dan bijaksana..tiap2 tingkat kena check..

Firol said...

dah kerje kena belanja..duit orang baru kerje ni berkat

Anonymous said...

kurang kje ke men lif? tau r kat uma takde..hehee~~~ makan kat dalam lif la besh dari makan dalam kete..

Unknown said...

fndrocka: spintan?hehe..amik pengalaman yang ok je eh.


Firol: uish..lum keje, dah ramai yang mintak belanja.cemane tu?


ayu: a'ah kurang keje.penah try eh makan dalam lif?

Unknown said...

makan dalam kete 2...kalo org lua kete nmpak...kira mcm khalayak ramai gak kot..ehehe :)

aku said...

kompom ke ko keja kat situ?
bkn ape, senang nk mintak mc..
hehehe

Anonymous said...

spontan* typo dowh...

Unknown said...

chipsmore: khalayak ramai yang bergerak la ye?


aku: kalau dah kompom, aku bagitau ko.


fndrocka: ahahaha.aku saje je ar.

StingRay said...

Misiii.....tolongg....idung saya berlubang...ada 2 lubang....sila rawat sy dengan segera...

Unknown said...

Stingray: owh..ni mesti sebab terlalu kerap mengorek hidung. jadi encik nak tambah berapa lubang lagi?

ueki said...

nurse sy suspek denggi tlong rawat sy,,

hehehehe

Unknown said...

denggi takpe.dengki takleh nak rawat..

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

selamat dapat keje ye..! jadi misi ar pasni..hehehe..

Unknown said...

kakuna: misi dan visi..bukan berisi tau..hehe

Husna Z.A., 2009 said...

centu je intebiol nko.. aku pon nk gi intvew ni..kat island spital, yg JMC tu kensel..